بعد از مارکتینگ و جذب مشتری، داستان اصلی یک کسب و کار شروع میشود. جذب مشتری به معنای اتمام مرحله مارکتینگ میباشد. بعد از خرید محصول یا خدمات شما توسط مشتری، به مرحله اصلی “ارتباط با مشتری” میرسیم.
پس از خرید مشتری، تیم شما سوالهایی را از مشتری میپرسد تا هدف او را از خرید و همچنین میزان رضایت او را متوجه شود. در این مرحله مشتری با تیم پشتیبانی و اجرایی تیم شما آشنا میشود و تیم پشتیبانی کار را به عهده میگیرد.
تیم پشتیبانی باید با انجام هماهنگیهای لازم، به رشد مشتری و برآورد انتظارات او تلاش کند. تیم با مشتری با طور مستمر و در بازههای زمانی مشخص، در ارتباط خواهد بود که این بازههای زمانی، براساس سیاست داخلی شرکت و یا تیم تعیین میشود. بنابراین تیم پشتیبانی پیوسته پیگیر میزان رضایت مشتری و میزان برآورده شدن انتظارات او خواهد بود.
شما باید به معنای واقعی همراه مشتری باشید و نتایج بدست آمده را (چه مثبت و چه منفی) پیگیر باشید و برای این نتایج راهحلها و راهکارهای خوبی ارائه دهید. اما توجه داشته باشید که باید پشتیبان راهحلهای خود نیز باشید.
امروزه در عصر تکنولوژی، ارتباط فروشندهها با خریداران یا مشتریان از طریق سیستمهای CRM به صورت اتوماتیک انجام میشود و این سیستمها در انواع کسب و کارها قابل استفاده میباشند.
CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری، سیستمهایی برای مدیریت تماس، فروش، بازاریابی و …. میباشند که به شما کمک میکنند تا روابط تجاری خود را به سادگی کنترل کنید. سیستمهای CRM به تیم و شرکت شما این امکان را میدهند تا با مشتری ارتباط موثری داشته باشید و انتظارات او را پیشبینی کنید.
با کمک سیستمهایCRM شما میتوانید بازاریابی هدفمند داشته باشید و مشتریان جدید را جذب کنید و سپس آنان را به مشتریان ثابت و قدیمی تبدیل کنید.