با رقابت بالای کسب و کارها و انواع مجموعه‌ها، کارفرماها به اهمیت دیده شدن در اینترنت پی برده‌اند. محتوا به مخاطبان شما کمک می‌کند تا شما را پیدا کنند. همچنین وجود محتوا در وبسایت یا شبکه‌های اجتماعی یک مجموعه باعث ایجاد ارتباط با مخاطب می‌شود که نتیجه آن اعتماد است و مخاطبی که به یک برند اعتماد کند محصول و خدمات آن را خریداری می‌کند.

 اما محتوا انواع گوناگونی دارد و کارفرما باید نویسنده‌ای مناسب برای آن پیدا کند.

به چه نویسنده‌ای برای یک مجموعه نیاز هست؟

نویسنده محتوا (Content Writer)

نویسندگان محتوا بیشتر محتواهای عمومی می‌نویسند و نوشته‌های آن‌ها در سایت، وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی و … منتشر می‌شوند. هدف آن‌ها دیده شدن برند شما، تعامل بیشتر و جلب اعتماد مخاطب می‌باشند. این نویسندگان با ایده گرفتن از نوشته‌های دیگران و به کارگیری مهارت نویسندگی خود، محتوای جدیدی تولید می‌کنند. محتوای تولید شده این نویسندگان باید به صورت ساده و قابل فهم باشد تا هر فردی محتوا را درک کند. همچنین داشتن دایره لغات بالا، آشنا به اصول نگارشی، خلاقیت و توانایی ترجمه از مهارت‌های یک نویسنده محتوا می‌باشد.

 کپی رایتر(Copy Writer)

کپی رایترها با تکیه بر دانش روانشناسی، شناخت صنعت تبلیغ و مفاهیم بازاریابی و انتخاب ادبیات مناسب، مخاطب را ترغیب به خرید یا استفاده از یک محصول یا خدمات می‌کنند و برای این کار محتوای تبلیغاتی و شعار می‌نویسند. این نویسندگان معمولاً با برندها و سازمان‌های تبلیغاتی کار می‌کنند.

کپی رایترهای در زمان و حجم کم محتوا، بیشترین مفهوم را با شکلی قابل فهم به مخاطب می‌رسانند و در عرض چند ثانیه، به مخاطب می‌فهمانند که محصول و خدمات شما فوق‌العاده و کاربردی است.

نویسنده سئو محور 

این نویسندگان در دیده شدن وب‌سایت مجموعه‌تان به شما کمک می‌کنند. نوشته‌های آن‌ها براساس انتخاب کلمه کلیدی مناسب بوده تا رتبه سئو سایت را بهبود بخشند. در نتیجه در سرچ گوگل مخاطبان بیشتری سایت شما را پیدا می‌کنند. محتوای این افراد معمولاً کوتاه و به صورت عمومی می‌باشد.

 تجزیه و تحلیل داده، از مهارت‌هایی است که یک نویسنده سئو محور برای نوشتن محتوا و پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب باید داشته باشد. همچنین دانستن الگوریتم های گوگل از دیگر مهارت های مهم این نویسندگان می‌باشد. 

نویسنده Ux (Ux Writer)

این نویسندگان به دنبال ارتباط و تعامل بیشتر با مخاطب هستند. یک نویسنده Ux به دنبال بهترین حالت‌هایی است تا علاوه بر خوانایی بیشتر، مخاطب با یک سایت یا اپلیکیشن در تعامل باشد.

تولید محتوا و انتخاب کلمات درست در مواردی مثل فرم نظرسنجی، کپشن اینستاگرام، توضیح محصول، محتوای صفحه اصلی وب سایت، محتوای دکمه‌های خرید یا هر دکمه دیگری در سایت و…  اهمیت بالایی در میزان رضایت کاربر دارد.

نویسنده فنی یا تکنیکال

این نویسندگان بخش محتواهای فنی را برعهده می‌گیرند‌. آن‌ها به یک محصول یا خدمات تسلط کامل دارند و در زمینه‌هایی مانند نوشتن راهنماها، بخش پرسش و پاسخ، دستورالعمل‌های بازخوردهای محصولات یا خدمات و … مورد نیاز می‌باشند.

روزنامه‌نگار (Journalist)

روزنامه‌نگاران در مجله‌ها، نشریه‌ها، روزنامه و … فعالیت می‌کنند و نوشته‌های آن‌ها به صورت موضوعی بوده و حول محور موضوعات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و … می‌باشند. معمولاً این نویسندگان مقالاتی بسیار طولانی و گسترده تولید می‌کنند.

ژورنالیست برند (Brand journalist)

از راه های جذب مخاطب، داستان‌سرایی است. مخاطب با داستان بیشتر تعامل پیدا کرده و آن را دنبال می‌کند. بنابراین اگر به دنبال یک روایت برای مجموعه خود هستید. شما به یک ژورنالیست برند نیاز پیدا خواهید کرد.

روش کار این نویسندگان محتوا مشابه روزنامه‌نگاران می‌باشد و مقالات طولانی و موضوعی می نویسند. از مهمترین مهارت‌های لازم یک ژورنالیست برند، فهمیدن پرسونای مخاطب و انتخاب لحن مناسب در تولید محتوا می‌باشد.

نویسنده متخصص

این نویسندگان با توجه به شناخت و دانش گسترده خود از یک حوزه کاری، مقالات تخصصی را تولید می‌کنند. بنابراین تعرفه محتوای این نویسندگان بیشتر از نویسندگان محتوای عمومی می‌باشد.

نویسندگان تخصصی محتواهایی مانند مقاله‌های تخصصی در یک حوزه تخصصی مثل پزشکی، داروسازی، مهندسی، فنی و … یا راهنما و یا دستورالعمل‌های کار با دستگاه‌ها و تجهیزات خاص را می‌نویسند.

نویسنده شبکه‌های اجتماعی

این نویسندگان برای شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توئیتر، لینکدین و … محتوا تولید می‌کنند. هدف محتوای آن‌ها تعامل بیشتر با مخاطب و مشارکت بیشتر آن‌ها در این شبکه‌های اجتماعی می‌باشد. لازم به ذکر است که هر شبکه‌ اجتماعی، نوع محتوای مناسب خود را دارد.

نوشتن محتواهایی جذاب در شبکه‌های اجتماعی مخاطب را ترغیب به دنبال کردن آن می‌کند که این مساله اعتماد بیشتر و خرید را در پیش دارد.

همچنین نویسندگان شبکه‌های اجتماعی با ابزارهای شبکه‌های اجتماعی آشنایی دارند و در زمان و محتوای مناسب از آن استفاده می‌کنند. محتوای تولید شده آن‌ها براساس تقویم و برنامه زمانی تنطیم و منتشر می‌شوند.

بیشتر کارفرمایان بدون دانستن این که به چه محتوایی نیاز دارند، به دنبال جذب نویسنده هستند. در حالی که برای نوشتن کوچکترین جزئیات، به یک نویسنده متخصص نیاز هست. تمام نویسندگان ذکر شده در این مقاله، تعرفه‌های متفاوتی دارند و قیمت پایین‌تر لزوماً تخصص را به دنبال نخواهد داشت. برای پیشرفت و دیده شدن در بین رقبا، فعالیت در بستر اینترنت ضروری است که این شانس را محتوا به مجموعه‌تان می‌دهد.